søndag den 19. marts 2023

Essays - Blå Kings og månelanding

 Blå Kings og månelanding, Sarah Engell

I skal læse essayet ”Blå Kings og månelanding” af Sarah Engell (Ja, hende med Fuglemanden 😉)


Den tekst, I skal læse, hedder Blå Kings og månelanding. Hvad tænker I, den kan handle om?


Blå Kings og månelanding med afsnit

I skal arbejde i læsegrupper, og I skal hver have en rolle:

 

Oplæser

Du skal læse teksten op. 

Hold pauser, når det er angivet i teksten.


Journalist 1

Referer, hvad oplæseren netop har læst op - og giv afsnittet en overskrift.

 

Journalist 2

Understreg referencer til historiske begivenheder, intertekstualiteter, samfundsmæssige "ting", I kan genkende.

 

Sprogdetektiv

Understreg dine sproglige iagttagelser.

Det kan være sproglige billeder, sammenligninger, læserhenvendelser og meget andet.

Understreg også ord, du ikke lige forstår.


Hold pause, når det er markeret i teksten. I pauserne foregår følgende:

  • Journalist 1 giver et kort resume af, hvad oplæseren har læst op.

  • Journalist 2 gør rede for historiske begivenheder, intertekstualiteter, samfundsmæssige begreber.
    I fællesskab snakker I om, hvad I ved om de forskellige ting.

  • Sprogdetektiven fortæller om sine sproglige iagttagelser. 

  • Sammen slår I ord op, I ikke forstår.

I må/skal naturligvis supplere hinanden og tale om det, personalet fremlægger.

Noter må skrives på/i tekstarket.


Når I er færdige med at læse:


Genlæs side 56 - 58.

I skal gøre rede for Essayets elementer i de 3 sider:

  • Hvor er essayet undrende, besvarende, reflekterende, argumenterende, besvarende (hvis det er?)

  • Er argumentationen sat i perspektiv (ser forfatteren "ud over sin egen næse", når hun argumenterer)? Hvordan?

  • Beskriv sproget. 

  • Gør rede for litterære træk.

  • Er essayet personligt? Begrund.


Vurder for hele teksten:


  • Hvordan hænger indledning og afslutning sammen? Kan man tale om en rød tråd gennem essayet? 

  • Er indholdet i essayet væsentligt i en større sammenhæng? Hvem har Sarah Engell mon tænkt, kan have gavn af at læse essayet? Og hvad er det, hun gerne vil have læseren til at reflektere over?

  • Er essayet aktuelt? Får essayet jer til at reflektere? Over hvad? Del jeres refleksioner over essayet med hinanden og diskuter dets relevans.