mandag den 7. november 2022

Modtagerrettet kommunikation

 Modtagerrettet kommunikation

Når du skriver en tekst, skriver du altid til en modtager. I nogle tilfælde kender du den person, du skriver til. Det er fx tilfældet, hvis du skriver til en ven/veninde eller et familiemedlem. 

Uden for skolen vil du dog ofte komme ud for at skulle skrive til personer, du ikke kender personligt, fx hvis du skal skrive en ansøgning eller et klagebrev. I de tilfælde må du gætte dig til, eller forestille dig, hvad der karakteriserer den ukendte modtager.

Uanset om du kender din modtager eller ej, så må du danne dig et billede af modtageren og indrette din skrivning derefter. Du skal også forestille dig situationen, som din tekst bliver læst i, og tage hensyn til den, når du skriver. 

Når du skriver, skal du helst være dig selv - eller i hvert fald en, som har cirka din alder.

Vær opmærksom på, hvem din modtager er og indret din sprogbrug derefter.


Modtagerrettet kommunikation kan være

  • Skriftlige henvendelser til foreninger og myndigheder
  • Ansøgninger
  • Læserbreve
  • Andet


I skal skrive en jobansøgning.


Læs først opgaven 2 og 2 og snak om, 

- hvilke krav, der er i opgaven

- hvilket indhold, der skal/kan være i teksten


Opgaven ligger her. 

I har timen tirsdag og timen onsdag til opgaven. Aflevering onsdag, inden timen slutter.

Jobansøgning


Kildeliste:

Hvis du har brugt kilder, laver du en kildeliste på en side for sig.

Når du generelt henviser til en webside, skal du angive:

 

  • hvis muligt: forfatter (efternavn først)

  • titel på websiden/artiklen du har besøgt

  • websidens/hovedsidens navn

  • dato for hvornår du besøgte siden 

  • den fulde URL-adresse

 

Fx:

"Om Skive Festival", skivefestival.dk

(Besøgt: 22/04/2015)

http://skivefestival.dk/om-skive-festival